After Eight-kaka

Jag åt en kaka för några dagar sen, den var supergod så jag var tvungen till att göra den i helgen. Tänkte dela med mig av receptet. Jag kan rekommendera att ha den lite längre i ugnen första omgången alternativt ha en större form. Jag gjorde inget av det...

image14

Ingredienser:
100 g margarin
100 g mintchokladkakor, t ex After Eight
2 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2½ msk kakao
1½ tsk bakpulver
Glasyr:
150 g mintchokladkakor, t ex After Eight

1. Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält smöret i en kastrull på svag värme.

2. Drag kastrullen från värmen och bryt ner mintchokladkakorna. Låt smälta och rör om till en jämn smet.

3. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen. Rör om noga!

4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Häll ner blandningen i chokladsmeten. Häll upp i formen och grädda i 18 minuter i 175 grader.

5. Ta ur kakan ur ugnen och täck med mintchokladkakor. Grädda ytterligare 5 minuter för att mintkakorna ska smälta och bred sedan ut dem så att de täcker kakan.

6. Låt stelna och svalna (väldigt viktigt) och ta sedan försiktigt bort formens kant. Förvara svalt!

(om ni undrar varför all texten är centrerad så undrar jag detsamma)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Du... det låter mums!

Postat av: annika

egentligen konstigt att den heter After Eight-kaka när man kan ha vilka mintchokladkakor som helst...

2007-05-08 @ 11:20:06
Postat av: annika

Sofia, den var mums!! Men du får väl vänta ett tag till innan du kan äta den. Mycket gott med lite vispad grädde till också!

2007-05-08 @ 11:21:17
Postat av: kstina

Ah.... Kommer ni ihåg när vi var hos Rebecka på Åh? Då gjorde jag nått liknande. Men man skulle smälta plattorna i en gryta tillsammans med ... ja, typ nån msk grädde eller nått ditåt. Mmmm det vattnas i munnen!

2007-05-08 @ 14:36:22
URL: http://kstina.blogspot.com
Postat av: Sofia

Nu tycker jag vi slutar prata om choklad...

2007-05-08 @ 22:58:30
URL: http://blogg.meandmyhome.se
Postat av: Becky

blev sugen på att baka när jag läste receptet! måste nog göra det nån dag!

2007-05-09 @ 09:51:48
URL: http://beckasin.net
Postat av: annika

choklad choklad choklad choklad choklad choklad chockad

2007-05-09 @ 12:56:07
Postat av: Sofia

Fyyy vad du är taskig! :) Här sitter jag och tuggar mjölkfria skorpor...

2007-05-10 @ 11:06:50
URL: http://blogg.meandmyhome.se
Postat av: annika

Har du provat med korv på än?

2007-05-10 @ 21:28:40
Postat av: Sofia

Näää.. ingen korv.... det verkar faktiskt redigt eklitt...

2007-05-13 @ 20:36:22
URL: http://blogg.meandmyhome.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback