Matnyttigt

Efter lite övertalning har vi nu äntligen köpt vår systemkamera. Jag har inte hunnit lära mig den riktigt än men här kommer ett litet smakprov på några bilder. Denna gång handlar det om mat, eller i alla fall om sånt man kan stoppa i munnen.



Så här i äppeltider blir det många äppelkakor. Här är en av dem.



Vi bakar i princip allt vårt bröd. Denna grova varianten är både enkel och god.



För nån kväll sen, när Johan spelade fotboll, fick jag ett ryck och gjorde Syltgrottor. Jag var nog på ovanligt romantiskt humör den kvällen för när Johan kom hem möttes han av sin lilla barnpall med tända ljus på och två kakor. Han blev glad!



Om man ska baka och laga mat måste man ju såklart ha många receptböcker. Min furhylla, som Johan gjort, har blivit målad vit och uppsatt ovanför köksbordet. Johan säger att den snart inte håller för fler men jag tror att det bara är ett trick för att jag inte ska köpa fler...



Förra helgen var jag på missionsauktion. På en sådan säljs allt, för lite mer än vad det är värt (jag köpte t ex en påse äpplen för 100 kr...). Burken med maränger hade jag siktat in mig på och tänkte köpa vad den än kostade. Den stannade på 200 kr (med maränger i) så det blev ju inte sååå farligt. Älskar den!



Denna servisen, Rörstrands Swedish Grace, önskade vi oss i bröllopspresent. Vi fick många delar och de är ju så vackra!



När man skriver om mat (även om jag just upptäckte att jag mest skrivit om bakat) så måste man ju även ha med någon som äter. Här är det ett av mina syskonbarn som är och hälsar på mig och Johan. Hon är så underbart go!! Här käkar hon pasta och köttfärssås som baraden. (Jag får sånna hjärtknyp när jag är med henne. Är det helt normalt? Hur kommer jag då att känna om jag får egna barn? Underbar är hon i alla fall!)

Kommentarer
Postat av: Kstina

Hjärtknyp - nytt ord! Coolt!

Postat av: annika

Hmm, är det nytt ord? Men man fattar ju vad jag menar, väl?!

2008-10-10 @ 08:08:01
URL: http://ankaja.blogg.se/
Postat av: moster e

.... kan du fatta att jag också fick såna "hjärtknyp" när jag var med mina syskonbarn... t ex var DU en jättego unge !!

2008-10-10 @ 08:47:18
Postat av: Becka

Jättefina glasburkar. Sånna vill jag med ha...

Jo, jag vet att ni kommer imorgon!

Tänkte be din man och makkan om att hjälpa mej bära upp några grejer från källaren... :p

2008-10-10 @ 10:46:56
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: annika

Moster e: Tack! Vad roligt att man har varit go nån gång i sitt liv... :-)

Becka: Den lilla burken framför som jag har tepåsar i har jag fått från en viss affär... Jag tror t o m de är på rea nu. Tur att du tänkte be min man och Makkan om det för jag kan ju definitivt inte klara det...

2008-10-10 @ 13:38:15
URL: http://ankaja.blogg.se/
Postat av: Jonas

Grymt foto på Lovan-tovan-larven!



// morbrodern.

2008-10-12 @ 20:05:00
URL: http://webjonas.se
Postat av: annika

Ja, hon ser rätt gojsig ut där... :-)

2008-10-13 @ 10:08:25
Postat av: Kstina

Jag minns också att du var vääääldigt mysig när du var liten... för du gillade mig! Ego va? Å andra sidan - att ge och få bekräftelse är så bra för själen!

2008-10-13 @ 22:50:46
URL: http://kstina.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise [En bulle i ugnen]

Jättefina bilder. Den sista var grym!

Kram

2008-10-16 @ 19:46:26
URL: http://annlouise.blogg.se/
Postat av: Becka

Ja, det är där Emma jobbar. Heltid, fast tjänst. Så det känns bra!

2008-10-17 @ 10:51:25
URL: http://beckasinnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback