Urusel mathelg

Denna helgen har min matlagning varit under all kritik. Eller ja, det är väl egentligen bara två saker jag har misslyckats med men ändå.

I lördags bakade jag bröd. Igår såg vi fram emot att smaka det, mmm, gott, tänkte vi. Men oups, jag hade visst läst på receptet över när jag skulle ta salt - tog alltså 1 krm salt istället för 2 tsk. Det märks kan jag säga. Så nu får vi äta osaltat bröd, jag som är så saltbehövande.

Igår skulle vi ge oss på vår rådjursbiff som vi fått från en i Johans klass som jagar. Jag var inte så supersugen på den innan heller (känns lite makabert att äta djur som någon skjutit liksom. Jag menar, köttet på Coop är ju egentligen inte kött, eller hur var det nu?!) men vi tänkte prova. När jag tog fram köttbiten var det liksom lite torkat på ena sidan. Kan antingen ha blivit lite frystorkat eller är rådjursbiff på det sättet. Det ökade inte aptiten. Efter ett tag kände jag också en viss lukt, men vi kom överens om att vilt nog luktar lite annorlunda (jag har hört att det är så). Så vi tillagade den. Stekte och sen in i ugnen. Och köttet blev väl rättså okej faktiskt. Jag åt en liten liten skalk sen fick jag inte ner mer. Kanten fick man skära bort för den var lite småhård och seg. Och ja, hela köttbiten var lite småseg och torr... Men köttet hade vi inte hoppats så mycket på men jag tänkte bli mätt på potatis och sås istället. Potatisen var faktiskt helt okej även om den visst blev klar långt innan köttet... Men såsen - den var vedervärdig. Så salt så att t o m jag tyckte det var för mycket. Man fick ösa på med massor av lingon så att man överhuvudtaget fick ner det.

Ujujuj, efter en sån här helg sänks matlagningssjälvförtroendet. Tur att jag lyckades med
denna som jag gjorde igårkväll.

Kommentarer
Postat av: Kstina

Hahaha... välkommen i gänget!

Jag missade också saltet idag... Tre fina limpor - som inte smakar någonting!

Ja, rådjur har jag inte heller fått så bra... Den biten vi fick var ioförsig god i smaken, men på nått sätt torr men det värsta var att den var full av hagel.... inte så mysigt att äta.

Postat av: m

Man lär så länge man lever, så förvänta dej inte annat än att det blir misstag av större eller mindre slag nu och då under livet, men man lär sej ett och annat av dem. Kram

2009-01-26 @ 03:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback