Brödbak

I dag var det dags för brödbak. Provade ett nytt men rätt snarlikt det jag brukar göra. Har inte provsmakat än, men ska nog göra det ikäll. Här kommer recepeptet:

Norskt havgregrynsbröd 2 formbröd
6 dl mjölk
½ dl olja
2 msk sirap
25 g jäst
2 tsk salt
5 dl havregryn
cirka 1 liter vetemjöl special

Värm mjölken och oljan till fingervärme. Häll i sirapen.
Smula ner jästen i en degbunke. Häll på lite av degspadet. Rör tills jästen är ordentligt löst. Tillsätt resten av degspadet, saltet och havregrynen. Arbeta i vetemjölet. Spar lite till utbakningen.
Låt degen jäsa cirka 1 timme. Ta upp den på bakbordet. Knåda in resten av mjölet. Dela degen mitt itu. Forma två släta längder. Lägg dem i smorda raka bakformar cirka 1,5 liter.
Jäs bröden cirka 30 min. Nagga dem lätt med en gaffel. Pensla med vatten.
Grädda brödeni 200° i nedre delen av ugnen cirka 30 minuter.
Stjälp upp bröden när de svalnat något. Lägg dem på galler med en bakduk över.


Kommentarer
Postat av: Kstina

Om du hoppar sirap och byter mjölk mot vatten så får du det brödet jag oftast bakade på dagis.

Visst var det gott?

Postat av: annika

Jag tog 4 dl mjölk och 2 dl vatten. Men det var väldigt gott. I alla fall igårkväll när det var nybakat. Ska se hur det är nu på lunchen. Men i receptet stod det att det passade som matsäcksmackor!

2009-03-25 @ 09:43:33
Postat av: Becka

Behöver du klippa dej igen??? Du klippte dej ju nyss...

Mycket att stå i för tillfället eller??

2009-04-02 @ 14:38:31
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: Daniel

Gött



Bjud mej brödkalas snart!

2009-06-16 @ 13:29:21
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback